Ladda hemma

Ladda hemma handlar framför allt om att öka antalet elbilar för att på så sätt minska koldioxutsläppen på våra vägar. Men, det är lite som hönan och ägget. Finns det inga laddplatser för elbilar är intresset lågt, men om infrastrukturen är på plats – lättillgänglig och bekväm – då ökar intresset för att skaffa elbil. Vi har därför redan hjälpt flera bostadsrättsföreningar att sätta upp laddplatser i garagen.

Idag finns det cirka 300 laddplatser i Sjöstaden samt 31 publika, varav en snabbladdare. Det gör oss förmodligen till den laddningstätaste stadsdelen i Sverige. Vårt mål är 1 000 laddplatser i våra garage till år 2020.

Ladda hemma delfinansieras av Naturvårdsverket.

Så fixar du laddplatser i ditt garage med tre enkla steg

Kräver styrelsebeslut

För att installera laddplatser för elbilar i ditt garage, krävs oftast beslut av bostadsrättsföreningens styrelse. Om frågan inte varit uppe i styrelsen, kan du själv väcka intresset genom att skriva en motion till styrelsen. Här finner du exempel på hur en sådan motion kan se ut.

Att tänka på

Lite att tänka på inför installationen av laddplatser.

  • Finns det tillräckligt med el i fastigheten?
  • Hur många och vilka platser i garaget ska förses med laddplatser?
  • Ska el dras till garagets samtliga p-platser, så att en framtida utbyggnad av antalet laddplatser underlättas?
  • Ska laddplatserna förses med lås eller någon typ av övervakning?
  • Hur ska betalningsmodellen se ut och vad kommer en p-plats med laddare att kosta?
  • Vem ska ha driftansvaret för anläggningen och hur ska strömförbrukning övervakas?
  • Ska p-platser med laddplatser göras tillgängliga för andra än de som redan har sin bil i garaget?

Och sist, glöm inte att informera garagets hyresgäster om att laddplatser
ska installeras och att elbilar kommer att ges prioritet till p-platser försedda med laddare.
Det innebär att det kan bli en del omflyttningar av p-platserna i garaget.

Hitta din installatör

Det är viktigt att installationen av laddplatser görs av en behörig och kunnig elektriker. Här får du tips på leverantörer av laddare och installatörer av laddningsutrustning.

Halva kostnaden för laddplats

Klimatklivet är ett regeringsinitiativ som stöder klimatsmarta åtgärder som minskar utsläppen av koldioxid på lokal nivå. Med Klimatklivet kan du få bidrag som motsvarar 50 procent av den totala installationskostnaden för en laddplats.

Saknar du laddplatser i ditt garage, kan du lyfta frågan i en motion till styrelsen.

Många tror att det inte finns tillräckligt med el för att ladda elbilar i våra garage. Lösningen på detta är smarta laddplatser, som laddar bilarna långsamt på natten när vi inte använder så mycket el. Plus att det är billigare att ladda då.

Dagens laddare kräver installatörer som är lika kunniga på el som på datakommunikation. Via en enkel app kan du styra och se hur din bil laddar. För att få bidrag från Klimatklivet krävs att man monterar en laddare med kommunikation. För att få bidrag från Klimatklivet krävs att man monterar en laddare med kommunikation.

Klicka här för att läsa mer om Klimatklivet.

Vad kostar laddplatsen?

Efter inköp och installation brukar kostnaden för en laddplats bli cirka 10.000 kronor efter bidrag från Klimatklivet. Med 10 års avskrivning på utrustning samt elförbrukning betalar elbilsägarna totalt cirka 250 kronor utöver ordinarie kostnad för garageplatsen.

Här hittar du en lathund för hur man fördelar kostnader för
laddning i föreningen.

Nedan hittar du information från laddplatsinstallatörer

Vad ska jag välja för elbil?

Vi brukar tala om dagsbehov och maxbehov. Hur många mil kör du dagligen? Förmodligen inte så många. Idag kör svensken cirka 4 mil per dag enligt Trafikverket. Men bor du i stan kör du nog mindre. I genomsnitt står bilen parkerad mer än 90% av tiden. Välj därför bil efter ditt dagliga behov och tänk på att en lättare bil drar mindre energi.

När det sedan är dags att åka till fjällen eller ner till Österlen så är det kanske bättre att hyra en större bil. Ett annat alternativ är att boka in långresan med elbil efter publika laddstationer och det finns det gott om.

Klicka här för en uppdaterad laddkarta

Nedan hittar du information från personbilstillverkare

2,25 kronor milen

Energin för en elbil kostar cirka 2,25 kronor milen att jämföras med dagens fossilbil som kostar cirka 12 kronor per mil. Dessutom är servicekostnader lägre tack vara mindre rörliga delar i elmotorn. Plus att de är tysta och roligare att köra.

Nyheter i samarbete med 

Svensk prislista för Kona klar

Nu börjar de komma, bilarna som kan konkurrera med Tesla när det handlar om räckvidd. En av dessa är kompaktsuven Kona EV med en räckvidd på drygt 480 kilometer enligt testcykeln WLTP. Nu kan tidningen Elbilen avslöja priset kunder i Sverige får betala när de i början av nästa år får sina bilar levererade.

Den svenska prislistan har hittills varit okänd, men tillkännagavs i samband med elbilsmässan eCar Expo i Göteborg.

Instegsversionen med ett batteripaket på 39 kilowattimmar kommer att kosta 360 000 kronor. Den med 64 kilowattimmar kostar från 410 000 kronor. Båda priserna avser bruttopriset innan elbilsbonusen på 60 000 kronor är avdragen.

RobertGEn av besökarna på mässan, komikern och skådespelaren Robert Gustafsson, kör i dag en laddhybrid men de nya modeller som nu kommer ut på marknaden kan få honom att tänka sig att köra helt på el.

LÄS MER HÄR >

Ny e-tron imponerar – leverans 2021

Audi har visat upp ännu en e-tron. GT, som modellen heter, presenterades på Los Angeles Auto Show. De första kunderna väntas få sina exemplar av produktionsmodellen levererade i början av 2020.

Audi e-tron GT conceptMan behöver inte se de fyra ringarna i fronten för att förstå att det handlar om en Audi. Redan på långt håll syns det vilket dna som har skapat den. Detta trots att företaget har fått hjälp av systerföretaget Porsche.

Dimensionerna är 4,96×1,96×1,38 meter och stora delar av bilen består av kolfiber och aluminium.

Än mer spännande är det som döljer sig under karossen. Motorerna på sammanlagt 434 kilowatt innebär noll till hundra på omkring 3,5 sekunder och en topphastighet som har strypts till 240 kilometer i timmen. Inte riktigt lika vasst som Teslas kommande Roadster, men bilen lär ändå väcka intresse hos dem som är sugna på den amerikanska bilen – och som har råd med den.

LÄS MER HÄR >

Spionbilder på Hondas hyllade konceptbil

Hondas lilla konceptbil Urban EV tog motorjournalister och andra besökare med storm när den visades upp på bilmässan i Genève. Även vänner och bekanta till Elbilens reporter, sådana som trodde att elbil inte är något för dem, har blivit omvända efter att ha upptäckt den.

Nu har de första spionbilderna på bilen dykt upp. Eftersom det handlar om skarpa testkörningar kommer den snart ut på marknaden, såvida inget oförutsett inträffar. Frågan är vad som har hänt med den Honda-chef som härom året totalsågade batteribilar och avfärdade dem som en historisk parentes.

Att bilderna verkligen föreställer Hondan råder det ingen tvekan om, trots den kraftiga maskeringen av bilen. Om inte annat syns det på framlyktorna, som ser ut precis som på konceptet.

Honda Urban EV Concept unveiled at the Frankfurt Motor Show
“Originalet” som hyllades så mycket.

LÄS MER HÄR >

Eldrift hett bland tjänstebilsförare

Allt fler vill att deras nästa tjänstebil ska vara laddbar. En färsk studie visar att hela 70 procent av dem som använder tjänstebil vill ha en ren elbil eller laddhybrid. Detta är dubbelt så många som för bara ett år sedan.

Statistiken kommer från en enkätundersökning som Mejsel har gjort på uppdrag av elbilsmässan eCarExpo, som i slutet av november arrangeras för tredje året i rad.

Elbilar är även populära bland privatbilister, men mässans initiativtagare Gunnar Dackevall tror att omställningen den närmaste tiden kommer att gå snabbare inom tjänstebilssektorn.

– Det är en markant ökning av tjänstebilsförare som vill välja elbil, och skiljer sig från privatförare som fortfarande ser hinder för elbilen i ett högt pris, sämre modellutbud och brister i infrastrukturen för att ladda. En förklaring kan ses i undersökningen som visar att 9 av 10 förare är generellt positiva till el- och hybridbilar, men få har råd att köpa dem.

LÄS MER HÄR >

Dyr laddning går emot hela idén med elbilar

Nu ska villaägarna få stöd för sina boxar hemma. Men det stora problemet för många elbilsspekulanter som bor i hyresfastigheter och bostadsrätter kvarstår. Dessutom kan allt för höga kostnader för laddbox i garage hindra utvecklingen. Vad betalar du för din laddning i brf eller hyresfastighet? Skriv till redaktionen [snabela] elbilen.org. (Artikeln nedan publicerades ursprungligen i Elbilen nr 3, 2017.)

Det här är någonting som Tibor Blomhäll på Tesla Club Sweden är medveten om.

– Jag är i det närmaste nedringd av folk som är upprörda över priserna som garageägarna ska ha för att man ska kunna ladda, säger han.

Även Elbilen i Sverige kan vittna om att färre skaffar elbil eller laddhybrid på grund av för höga månadskostnader för laddning. Vi har fått flera mejl från potentiella elbilsköpare som har pekat på just det här problemet och som valt att fortsätta köra på diesel eller bensin.

LÄS MER HÄR >

Daimler ligger ett år före tidsplan

Personalstyrkan på Daimlers batterifabrik i tyska Kamenz blir dubbelt så stor innan årsskiftet. Detta innebär att företaget ligger ungefär ett år före sin egen tidsplan, meddelade företagets styrelseordförande Dieter Zetsche under en rundtur på anläggningen med ledande politiker och den tillträdande vd:n Ola Källenius.

– Vi tar stora steg mot eldrift, sa Zetsche.

Anläggningen, som ägs av dotterbolaget Accumotive, har sedan 2012 producerat 200 000 batteripaket. DEn senaste offensiven sker på grund av produktionsstarten för EQC i början av nästa år.

Även konkurrenten Volkswagen är i en aggressiv investeringsfas för att ta fram framtidens modeller, alltså elbilar. I dag har de bara en elbilsfabrik, men den tyska finanstidningen Handelsblatt rapporterar att fler är på gång.

Läs mer om de tyska biltillverkarnas elbilsoffensiv i det senaste numret av Elbilen.

LÄS MER HÄR >

Cykeltillverkare visar upp eldriven citybil

Den danska cykeltillverkaren Biomega har visat upp en minimalistisk elbil i miniformat. Sin, som den heter, väger strax under ett ton och drivs av fyra navmonterade motorer. Batteripaketet är på 20 kilowattimmar, varav en löstagbar sektion på sex kilowattimmar, som ska räcka till 160 kilometers körning.

Säten i ett nätmaterial spar vikt och gör interiören luftigare.
Sin har många likheter med en annan citybil som har utvecklats i Öresundsområdet – Lundaföretaget Unitis lilla elbil One. Båda är små, båda har “batteriväskor” som kan bäras upp till kontoret för laddning och båda siktar in sig på en ung och urban kundkrets.

Båda är också uppkopplade, men det är i och för sig alla bilar som presenteras i dag.

Sin är något större än sin svenska kusin,

LÄS MER HÄR >

Volvo investerar i laddföretag

Volvo har köpt in sig i laddföretaget Freewire Technologies. Förvärvet, som gjordes genom Volvo Cars Tech Fund, är ytterligare ett led i biltillverkarens elektrifieringsstrategi.

Det San Francisco-baserade företaget arbetar både med stationära och mobila laddstationer, något som innebär att det går snabbt att expandera laddnätverket. Dessutom kräver de bara lågspänning, vilket ytterligare snabbar upp en utbyggnad då inga högspänningsledningar måste dras, något som är såväl dyrt som tidskrävande.

Volvo missade pole position i racet om elbilar i modellutbudet, men företagets ambition är att snabbt avancera genom startfältet. Redan nästa år upphör företaget med att tillverka rena “gammelbilar” – den som vill ha en Volvo, i alla fall med nybilsdoft, får köpa en laddhybrid eller ren elbil.

Nästa hållpunkt kommer 2025.

LÄS MER HÄR >

Google maps börjar visa laddstationer

Nu går det även att hitta närmsta laddstation i Googles kartfunktion Google maps. Förutom att visa hur man kör till de olika laddstationerna informerar karttjänsten om öppettider och hur mycket det kostar.

Sökfunktionen innehåller även information om antalet laddplatser, laddhastighet och recensioner från andra användare, meddelade internetgiganten på tisdagen. Och precis som för alla andra kategorier som förekommer sedan tidigare ska man förstås även kunna se bilder på olika laddstationer som andra användare har laddat upp.

Laddstationer i hela världen visas. Till en början bara i appen – för såväl Iphone som Android – men funktionen ska enligt pressmeddelandet även finnas i en desktopversion “inom de kommande veckorna”.

Bara elbilar i ny bildelningstjänst

Nu rullar 300 splitt nya Renault Zoe på Stockholms gator och vägar. Antalet förare blir desto fler, tror bildelningsföretaget Aimo.

Bilarna, som kan hyras via en app, kostar sex kronor minuten. Efter 17 minuter får man köra resten av timmen utan extra kostnad. Längre turer kostar sedan 150 kronor per timme och dygnshyran är 600 kronor.

Bilarna går att hämta och lämna var som helst inom en specifik zon och parkering och avgifter ingår.

Namnet är ett hopkok av artificiell intelligens (AI) och mobilitet, förklarar företagets presschef Josephine Adorelle.

– AI hjälper oss att lära under resans gång och att ständigt förbättra vår tjänst, så att den passar våra användares behov. Vi tror att AI kan förbättra våra liv på ett meningsfullt sätt.

LÄS MER HÄR >

Vi har provkört Audi E-tron – i öken

I det torra ökenlandskapet i Namibia har vi i veckan fått köra förserieversioner av Audis rena elbil E-tron. Bilen, som är en suv, (storleksmässigt mellan Q5 och biffiga Q7) har en maxeffekt på 300 kW (i den så kallade boost mode) och bär ett batteri på 95 kWh.
Naturligtvis är den fyrhjuldriven.

Fyrhjulsdrift med elmotorer skapar en del fördelar som mekanisk fyrhjulsdrift inte kan ge. E-trons två motorer styrs av en dator, som synkar informationen från däcken på millisekunden. På så sätt kan exempelvis främre hjulen tala om för bakre hjulparet att de just kör på en hal fläck vilket leder till att bakre hjulen accelererar för att kompensera, vilket gör att du inte märker av isfläcken. Antispinnsystemet är hela 50 ggr snabbare att reagera på underlagsförändringar än andra fyrhjulssystem.
Och var behöver man det här bäst, om man tänker på svenska förhållanden?

LÄS MER HÄR >

Tusentals har beställt bilen som rullar på solel

Affärerna går strålande bra för den elbilstillverkaren Sono Motors. Det tyska företaget har hittills fått in fler än 5 000 beställningar på Sion, en bil som kan laddas med solceller utspridda över hela karossen.

Utöver de tusentals bilar som kunder har lagt handpenning på ska flera hundra köpare även ha erlagt full betalning, uppger företaget. Det totala ordervärdet “motsvarar en omsättning på mer än 100 miljoner euro”, skriver Sono i ett pressmeddelande.

Beställningar har gjorts av kunder i ett 30-tal länder, varav 80 procent baserade i Tyskland, Schweiz och Österrike.

Bilen kostar 16 000 euro – men då ingår inte batteripaketet. Med ett sådant uppges räckvidden vara 250 kilometer och bilen kan snabbladdas.

LÄS MER HÄR >

Audis elmotorfabrik snurrar i gång

BMW har visat upp ett nytt koncept, en bil som är eldriven, uppkopplad och självkörande. Såväl Volvo som Mercedes har de senaste veckorna visat upp sina framtidsvisioner med liknande egenskaper, men i det här fallet finns en säljstart. Planen är att I-Next ska finnas på marknaden 2021.

Precis som så många andra biltillverkare tror BMW stenhårt på så kallade crossovermodeller. Embryot till just den här föddes redan 2007 och arbetet resulterade senare i BMW i3. Bilen för 2020-talet ser onekligen ut lite som en något mer mogen och sofistikerad i3.

Eller för att citera säljsnacket i den pressrelease som företaget har skickat ut: “BMW Vision iNEXT präglas av elegans och självförtroende med kraftfullt skulpterade ytor som breder ut sig som väldefinierade muskler. Noterbara detaljer är kameror i stället för sidospeglar och touch-känsliga ytor i stället för vanliga dörrhandtag.”

LÄS MER HÄR >

BMW visar upp framtidens bil

Audi har invigt sin nya elmotorfabrik i ungerska Györ. Produktionskapaciteten är i dag omkring 400 motorer per dag, men det finns utrymme att öka tillverkningstakten.

Den tyska biltillverkaren uppger inte det maximala antalet elmotorer som anläggningen kan producera, men i den första fasen handlar det om ett arbetsskift, som inom kort kommer att utökas till tre.

Mängden koppartråd i statorn, alltså den del i motorn som inte rör sig, är minimal för att hålla kostnaden nere. Detta kan uppnås genom att linda den så hårt som möjligt.

LÄS MER HÄR >

Model 3 säkraste bilen någonsin

Model 3 må vara Teslas billigaste modell, men den är ändå den säkraste bil som amerikanska myndigheter har testat. Modellen petar därmed Teslas äldre modeller Model S och X ner till en andra- och tredjeplats bland de bilar som trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA har testat.

Skaderisken ligger på över 7 procent för merparten av alla bilar som myndigheten har låtit krocktesta sedan 2011. Model S och X ligger på mellan 6 och 7 procent och Model 3 är den enda modell med en skaderisk som understiger 6 procent.

LÄS MER HÄR >

Litet utbud och höga priser hämmar försäljningen

Två av tre bilägare i Sverige hoppas att deras nästa bil kommer med laddsladd. Samtidigt anser bara en av fem att de har råd att köpa en, enligt en ny undersökning.

Andelen som anser att elbilar är för dyra har dessutom ökat med 10 procent jämfört med när samma fråga ställdes för ett år sedan. Undersökningen, som undersökningsföretaget Mejsel gjorde bland drygt 1 000 bilägare på uppdrag av eCarExpo, visar också att bara en av tre är nöjd med modellutbudet.

LÄS MER HÄR >

Hyr ut batteriet i din elbil

Tänk dig att få betalt av din förening för att de nyttjar ditt batteri i din elbil när du inte använder den. Tillsammans med forskare och några företag ska vi under hösten 2018 testa en idé för framtiden. 

Så här har vi tänkt: Solceller på föreningens tak laddar ett batterilager i källaren samt våra elbilar dagtid. När vi kommer hem på kvällen och behovet av energi är som störst, använder vi denna överskottsenergi och slipper på så sätt betala för el när den är som dyrast. Vi kapar de så kallade effekttopparna, vilka har blivit väsentligt dyrare efter den 1 januari 2018.

Det som gör denna idé möjlig är att det nu finns elbilar som både kan ta emot och ge el. Om elbils-batterierna inte laddas ur mer än till 20 procent så mår de bara bra av lite aktivitet. Det här innebär inte att bilen blir obrukbar eller låst under dagtid, utan du kan naturligtvis själv välja om du ska använda den eller låta den stå parkerad och vara en energiresurs.

Dela en elbil?

I Sjöstaden har vi flera bilpooler tillgängliga på våra gator. Ett bekvämt ”bilägande” för de som inte använder bil varje dag. 

Vi vill ta detta ytterligare ett steg och testar just nu ett upplägg med en mindre elbilspool i föreningarnas egna garage. Här delar tre hushåll på en elbil som har laddplats i garaget och som servas och underhålls av ett företag. Man bokar elbilen enkelt via en app. Är den upptagen kan man istället boka en bil via en bilpool på gatan. 

Du får ett bekymmersfritt bilinnehav, samtidigt som antalet bilar minskar på våra gator. Och inte minst, du sänker dina bilkostnader med en tredjedel. En form av delningsekonomi.

Läs mer om testet här.

Här hittar du länkar till fler bilpooler

Cykla utan att bli svettig

Under 2017 fick 58 personer i Sjöstadsföreningen testa att arbetspendla med elcykel under en period av tre veckor. Det gav mersmak. Många blev helt förtjusta i elcykeln och gav sig iväg på riktiga långturer, sträckor som de annars aldrig skulle ha avverkat. Och det dessutom i behagligt tempo och i vanliga kläder. 

Under 2018 utvidgar vi testet med att låna ut ett antal el-transportcyklar till Sjöstadsföreningens medlemmar. Tanken är att föreningarna erbjuder cyklarna gratis och att de delas mellan grannarna. Ett bra och miljövänligt alternativ till den egna bilen om du ska handla, lämna barn på skola och dagis etcetera. 

Här hittar du länkar till eldrivna tvåhjulingar

Kom ihåg att: