Ladda hemma

Ladda hemma handlar framför allt om att öka antalet elbilar för att på så sätt minska koldioxutsläppen på våra vägar. Men, det är lite som hönan och ägget. Finns det inga laddplatser för elbilar är intresset lågt, men om infrastrukturen är på plats – lättillgänglig och bekväm – då ökar intresset för att skaffa elbil. Vi har därför redan hjälpt flera bostadsrättsföreningar att sätta upp laddplatser i garagen.

Idag finns det cirka 300 laddplatser i Sjöstaden samt 31 publika, varav en snabbladdare. Det gör oss förmodligen till den laddningstätaste stadsdelen i Sverige. Vårt mål är 1 000 laddplatser i våra garage till år 2020.

Ladda hemma delfinansieras av Naturvårdsverket.

Halva kostnaden för laddplats

Klimatklivet är ett regeringsinitiativ som stöder klimatsmarta åtgärder som minskar utsläppen av koldioxid på lokal nivå. Med Klimatklivet kan du få bidrag som motsvarar 50 procent av den totala installationskostnaden för en laddplats.

Saknar du laddplatser i ditt garage, kan du lyfta frågan i en motion till styrelsen.

Elbilsgurun Henric Gustafson

Vad kostar laddplatsen?

Efter inköp och installation brukar kostnaden för en laddplats bli cirka 10.000 kronor efter bidrag från Klimatklivet. Med 10 års avskrivning på utrustning samt elförbrukning betalar elbilsägarna totalt cirka 250 kronor utöver ordinarie kostnad för garageplatsen.

Här hittar du en lathund för hur man fördelar kostnader för
laddning i föreningen.

2,25 kronor milen

Energin för en elbil kostar cirka 2,25 kronor milen att jämföras med dagens fossilbil som kostar cirka 12 kronor per mil. Dessutom är servicekostnader lägre tack vara mindre rörliga delar i elmotorn. Plus att de är tysta och roligare att köra.

Smart laddplats

 

Många tror att det inte finns tillräckligt med el för att ladda elbilar i våra garage. Lösningen på detta är smarta laddplatser, som laddar bilarna långsamt på natten när vi inte använder så mycket el. Plus att det är billigare att ladda då.

Dagens laddare kräver installatörer som är lika kunniga på el som på datakommunikation. Via en enkel app kan du styra och se hur din bil laddar. För att få bidrag från Klimatklivet krävs att man monterar en laddare med kommunikation. För att få bidrag från Klimatklivet krävs att man monterar en laddare med kommunikation.

 

Vad ska jag välja för elbil?

Vi brukar tala om dagsbehov och maxbehov. Hur många mil kör du dagligen? Förmodligen inte så många. Idag kör svensken cirka 4 mil per dag enligt Trafikverket. Men bor du i stan kör du nog mindre. I genomsnitt står bilen parkerad mer än 90% av tiden. Välj därför bil efter ditt dagliga behov och tänk på att en lättare bil drar mindre energi.

När det sedan är dags att åka till fjällen eller ner till Österlen så är det kanske bättre att hyra en större bil. Ett annat alternativ är att boka in långresan med elbil efter publika laddstationer och det finns det gott om.

Klicka här för en uppdaterad laddkarta laddinfra.se

Dela en elbil?

I Sjöstaden har vi flera bilpooler tillgängliga på våra gator. Ett bekvämt ”bilägande” för de som inte använder bil varje dag. 

Vi vill ta detta ytterligare ett steg och testar just nu ett upplägg med en mindre elbilspool i föreningarnas egna garage. Här delar tre hushåll på en elbil som har laddplats i garaget och som servas och underhålls av ett företag. Man bokar elbilen enkelt via en app. Är den upptagen kan man istället boka en bil via en bilpool på gatan. 

Du får ett bekymmersfritt bilinnehav, samtidigt som antalet bilar minskar på våra gator. Och inte minst, du sänker dina bilkostnader med en tredjedel. En form av delningsekonomi.

Läs mer om testet här.

Hyr ut batteriet i din elbil

Tänk dig att få betalt av din förening för att de nyttjar ditt batteri i din elbil när du inte använder den. Tillsammans med forskare och några företag ska vi under hösten 2018 testa en idé för framtiden. 

Så här har vi tänkt: Solceller på föreningens tak laddar ett batterilager i källaren samt våra elbilar dagtid. När vi kommer hem på kvällen och behovet av energi är som störst, använder vi denna överskottsenergi och slipper på så sätt betala för el när den är som dyrast. Vi kapar de så kallade effekttopparna, vilka har blivit väsentligt dyrare efter den 1 januari 2018.

Det som gör denna idé möjlig är att det nu finns elbilar som både kan ta emot och ge el. Om elbils-batterierna inte laddas ur mer än till 20 procent så mår de bara bra av lite aktivitet. Det här innebär inte att bilen blir obrukbar eller låst under dagtid, utan du kan naturligtvis själv välja om du ska använda den eller låta den stå parkerad och vara en energiresurs.

Cykla utan att bli svettig

Under 2017 fick 58 personer i Sjöstadsföreningen testa att arbetspendla med elcykel under en period av tre veckor. Det gav mersmak. Många blev helt förtjusta i elcykeln och gav sig iväg på riktiga långturer, sträckor som de annars aldrig skulle ha avverkat. Och det dessutom i behagligt tempo och i vanliga kläder. 

Under 2018 utvidgar vi testet med att låna ut ett antal el-transportcyklar till Sjöstadsföreningens medlemmar. Tanken är att föreningarna erbjuder cyklarna gratis och att de delas mellan grannarna. Ett bra och miljövänligt alternativ till den egna bilen om du ska handla, lämna barn på skola och dagis etcetera. 

Kom ihåg att: