Ladda hemma

Ladda hemma handlar framför allt om att öka antalet elbilar för att på så sätt minska koldioxutsläppen på våra vägar. Men, det är lite som hönan och ägget. Finns det inga laddplatser för elbilar är intresset lågt, men om infrastrukturen är på plats – lättillgänglig och bekväm – då ökar intresset för att skaffa elbil. Vi har därför redan hjälpt flera bostadsrättsföreningar att sätta upp laddplatser i garagen.

Idag finns det cirka 300 laddplatser i Sjöstaden samt 31 publika, varav en snabbladdare. Det gör oss förmodligen till den laddningstätaste stadsdelen i Sverige. Vårt mål är 1 000 laddplatser i våra garage till år 2020.

Ladda hemma delfinansieras av Naturvårdsverket.

Så fixar du laddplatser i ditt garage med tre enkla steg

Kräver styrelsebeslut

För att installera laddplatser för elbilar i ditt garage, krävs oftast beslut av bostadsrättsföreningens styrelse. Om frågan inte varit uppe i styrelsen, kan du själv väcka intresset genom att skriva en motion till styrelsen. Här finner du exempel på hur en sådan motion kan se ut.

Att tänka på

Lite att tänka på inför installationen av laddplatser.

  • Finns det tillräckligt med el i fastigheten?
  • Hur många och vilka platser i garaget ska förses med laddplatser?
  • Ska el dras till garagets samtliga p-platser, så att en framtida utbyggnad av antalet laddplatser underlättas?
  • Ska laddplatserna förses med lås eller någon typ av övervakning?
  • Hur ska betalningsmodellen se ut och vad kommer en p-plats med laddare att kosta?
  • Vem ska ha driftansvaret för anläggningen och hur ska strömförbrukning övervakas?
  • Ska p-platser med laddplatser göras tillgängliga för andra än de som redan har sin bil i garaget?

Och sist, glöm inte att informera garagets hyresgäster om att laddplatser
ska installeras och att elbilar kommer att ges prioritet till p-platser försedda med laddare.
Det innebär att det kan bli en del omflyttningar av p-platserna i garaget.

Hitta din installatör

Det är viktigt att installationen av laddplatser görs av en behörig och kunnig elektriker. Här får du tips på leverantörer av laddare och installatörer av laddningsutrustning.

Friska pengar till laddplatser

Idag finns närmare 400 laddningsplatser för elbilar i Hammarby Sjöstad. Det gör oss förmodligen till den laddningstätaste stadsdelen i Sverige. Men det räcker ändå inte om vi ska nå de lokala klimatmålen och minska koldioxidutsläppen på våra vägar.

Klimatklivet öppnar på nytt för ansökningar om bidrag i augusti 2019. Det betyder att det blir möjligt att söka nya bidrag för installation av laddningsplatser för elbilar i Sjöstan.

Som ett första steg kan du kan redan nu ladda ner en motion till styrelsen om installation av laddplatser i din bostadsrättsförenings garage.

Vi hjälper gärna brf-styrelserna med ansökningar och med kontakter till installatörer och teknikleverantörer.

Vad kostar laddplatsen?

Efter inköp och installation brukar kostnaden för en laddplats bli cirka 20.000 kronor. Med 10 års avskrivning på utrustning samt elförbrukning betalar elbilsägarna totalt cirka 362 kronor utöver ordinarie kostnad för garageplatsen.

Här hittar du en lathund för hur man fördelar kostnader för
laddning i föreningen.

Nedan hittar du information från laddplatsinstallatörer

Vad ska jag välja för elbil?

Vi brukar tala om dagsbehov och maxbehov. Hur många mil kör du dagligen? Förmodligen inte så många. Idag kör svensken cirka 4 mil per dag enligt Trafikverket. Men bor du i stan kör du nog mindre. I genomsnitt står bilen parkerad mer än 90% av tiden. Välj därför bil efter ditt dagliga behov och tänk på att en lättare bil drar mindre energi.

När det sedan är dags att åka till fjällen eller ner till Österlen så är det kanske bättre att hyra en större bil. Ett annat alternativ är att boka in långresan med elbil efter publika laddstationer och det finns det gott om.

Klicka här för en uppdaterad laddkarta

Nedan hittar du information från personbilstillverkare

2,25 kronor milen

Energin för en elbil kostar cirka 2,25 kronor milen att jämföras med dagens fossilbil som kostar cirka 12 kronor per mil. Dessutom är servicekostnader lägre tack vara mindre rörliga delar i elmotorn. Plus att de är tysta och roligare att köra.

Nyheter i samarbete med 

Northvolts finansiering säkrad – VW får 20% av aktierna

Idag kom beskedet att Northvolt nu säkrat finansieringen av första delen av sin batterifabrik I Skellefteå, Northvolt Ett.

Investeringar från Volkswagengruppen och Goldman Sachs Merchant Banking tillsammans med BMW-gruppen, AMF, Folksam och IMAS Foundation ger Northvolt ett ökat kapital på cirka 9,5 miljarder kronor.

Europeiska investeringsbanken har tidigare beviljat Northvolt miljardlån, och utöver det finns ytterligare långivare. Sammantaget betyder det att finansieringen av den första delen av batterifabriken, med en produktionskapacitet på 16 gigawattimmar litiumjonbatterier per år, är säkrad.

Northvolt Ett kommer att börja byggas i augusti, och 2021 räknar företaget vara uppe i storskalig produktion. En utbyggnad till minst 32 gigawattimmars kapacitet är redan planerad.

LÄS MER HÄR >

Tesla Model 3 – kan ta 200 kW från tredjepartsladdare

I helgen rullar Tesla ut en uppdatering till Model 3-ägare (de som har long range-versionen) som innebär att den kan ladda på upp till 200 kW på tredjepartsladdare.

– Samtidigt som vi arbetar hårt för att introducera supercharging V3 i Europa, släpper vi i helgen en tidig mjukvaruuppdatering till europeiska Model 3 Long Range som gör att de kan ladda på hundratals snabbladdningsstationer från tredje part – med en effekt på upp till 200 kW. När vår egen V3 Supercharger-teknik introduceras, kommer dessa bilar att kunna ladda ännu snabbare – upp till 250kW, skriver Tesla i ett pressmeddelande.

I Sverige finns flertalet laddstationer som ger en effekt på upp till 175 kW. Dels från Fortum, men även laddoperatören Ionity har placerat ett flertal stationer runt om i Sverige.

Uppdateringen kan, som vanligt, ta några dagar, skriver Tesla.

Här är Seats första rena elbil – Mii Electric

Enligt Seat kommer Mii Electric prismässigt bli ”one of the most affordable electric vehicles” och kosta i nivå med en liknande bil med förbränningsmotor. Några mer exakta priser avslöjas dock ännu inte.

Mii Electric beskrivs som en idealbil för staden, och får 36,8 kWh batterikapacitet med en räckvidd på 260 km (WLTP). Tekniskt liknar den sina syskonbilar Skoda Citigo e iV och Wolkswagen e-up! Motoreffekten kommer upp i 61 kW, med ett vridmoment på 212 Nm.

Med 7.2 kW AC-laddning tar det cirka 4 timmar att ladda upp till 80 procent, skriver Seat. Vid snabbladdning tar bilen emot 40 kW och tar cirka en timma att ladda till 80 procent.

Seat Mii Electric ska tillverkas i Bratislava, Slovakien. Bilen ska enligt planen introduceras på marknaden i slutet av 2019, men kommer kunna förbokas av europeiska konsumenter i september.

Opel Corsa-e ska kosta under €30.000

I dag presenterade Opel sin sjätte generation Corsa, och det med den helt eldrivna versionen. Och prislappen i Tyskland blir 29 900 euro för basversionen, som kommer att vara välutrustad, lovade företagets vd Michael Lohscheller vid presentationen. Bland annat ingår lane assist, adaptiv farthållare, nyckelfri start och ett batteripack på 50 kWh, motor på 100 kW och autobroms.

Räckvidden blir 330 km (WLTP) och laddkapaciteten 100 kW (80 procents laddning på 30 minuter).

I en mer uppgraderad version, som kostar 32 900 euro får man trefasladdning (11 kW), digital instrumentering, LED-lysen och 17-tumsfälgar och tvåfärgsval.

De svenska priserna är inte klara ännu. De får vi vänta på ytterligare någon månad. När de kommer blir det också möjligt att beställa bilen i Sverige.

LÄS MER OM OPEL CORSA-E I NÄSTA NR AV ELBILEN  >

Hallå Ionity, hur går det med supersnabbladdarna?

Idag hålls den formella invigningen av Ionitys supersnabbladdningskorridor mellan Oslo och Köpenhamn via den svenska västkusten. Egentligen är det inte så mycket som är nytt för Sveriges del – Ionitys 350 kW-laddare i Strömstad, Spekeröd, Varberg och Malmö är redan i drift.

– Men vi ville ha en formell öppning av korridoren, som ju sedan fortsätter via Köpenhamn ända ner till Hamburg, säger Jan Haugen Ihle, regionchef för Ionity i norra Europa.

Ionity, som är ett samarbete mellan BMW-gruppen, Volkswagengruppen, Daimler och Ford har nu fem supersnabbladdningsstationer på plats i Sverige. Ytterligare fyra håller just nu på att byggas, enligt den karta på företagets hemsida där man kan följa utbyggnaden.

Förra året lovade Ionity att ha ett nätverk av 400 snabbladdningsstationer med upp till 350 kW laddeffekt på plats i Europa till 2020.

LÄS MER HÄR >

Elmotorväg öppnar i Tyskland

Idag drar det tyska elvägsprojektet Elisa igång, på den första av tre försökssträckor. Projektet inleds på autobahns A5 mellan Langen och Weiterstadt nära Frankfurt flygplats, där nu hybridlastbilar kan laddas via luftledningar över motorvägen och köra på el, rapporterar flera tyska medier.

Liknande tester pågår sedan 2016 på E 16 utanför Sandviken, som var den första elvägen i världen i befintligt vägnät.

Elsträckorna i Tyskland ska testas i verklig trafik av fem olika logistikfirmor. Sträckan är en av de mest trafikerade i Tyskland, och syftet med projektet som helhet är att samla data för en eventuell framtida utvidgning.

LÄS MER HÄR >

Nya IVL-rapporten: Elbilar betydligt bättre för miljön

Jo, elbilar är bättre för miljön än fossildrivna bilar. Det är slutsatsen när Power Circle, BIL Sweden, Motorbranschens riksförbund och IVL – Svenska Miljöinstitutet sammanställt resultat från nya forskningsstudier.

2017 publicerade IVL Svenska Miljöinstitutet en rapport om miljöpåverkan från elbilar. Den pekade på höga utsläpp från batteriproduktionen. Men nu har IVL gjort nya beräkningar som baseras på nyare underlag. De visar att batteridrivna fordon är tydligt bättre än fossildrivna fordon i Sverige. En liten elbil sparar 60–70 procent av växthusgasutsläppen under sin livstid (18 000 mil) jämfört med motsvarande fossildriven bil i Sverige, skriver Power Circle i en sammanfattning av de resultat som kommit fram.

Beräkningen utgår från de utsläpp som bilen orsakar med dagens teknik, från gruva till tillverkning och användning.

LÄS MER HÄR >

Provkörning: Sono Motors Sion laddar när du kör

Nu, i april 2019, står det klart att Sono Motors Sion ska tillverkas av Nevs, i Saabs gamla fabriker i Trollhättan, Sverige. Men hur bra är bilen? Elbilen provkörde den i München i oktober 2018 – Läs vad vi tyckte! Artikeln nedan publicerades första gången i Elbilen nr 8 2018.
Den ser vid första anblick ut som ett universitetsprojekt. Ni vet, glada blivande ingenjörer får i uppdrag att bygga en elbil för ett examensjobb. Det är lite plastigt och rangligt, växelväljare från BMW, ihopplock av stolar och ett gäng fiffiga lösningar med solpaneler på karossen.

Men ingenting kunde vara mer fel. Hoppas jag. För det här är en bil som i skrivande stund har 8450 reservationer där man lagt mellan 5000 kronor och 160 000 kronor för att få en plats i kön. Och det är en av de intressantaste produkterna som är på väg ut på marknaden, inser jag efter att ha kört bilen.

LÄS MER HÄR >

Sono Sion börjar byggas i Trollhättan nästa år

Nu står det klart att det blir Nevs som ska bygga bilarna åt den tyska uppstickaren Sono Motors, och att tillverkningen ska ske i Saabs gamla fabrik i Trollhättan.

Enligt planen ska produktionen starta nästa år, och inom åtta år ska 260 000 bilar byggas, meddelar Sono Motors.

– Det kommer krävas ny personal. Det blir några hundra nya jobb i Trollhättan, säger Nevs informationschef Fredrik Fryklund till Sveriges Radio.

Sonos Sion ska byggas i Saabs gamla fabrik i Trollhättan
Sono Sion har solceller integrerade i karossen och kan laddas av solenergi, men också från vanliga laddare eller andra elbilar.

LÄS MER HÄR >

Volkswagen säkrar tillgången på litium

Volkswagen-koncernen och det kinesiska företaget Ganfeng Lithium har tecknat ett samförståndsavtal om långsiktig litiumleverans för battericeller. Enligt avtalet kommer Ganfeng att leverera litium till Volkswagen-koncernen och dess leverantörer de närmaste tio åren. Volkswagen säkrar därigenom en betydande del av litiumbehovet för batterier, skriver företaget i ett pressmeddelande.

– Under de kommande tio åren kommer Volkswagen-koncernen att lansera mer än 70 nya rena elfordon. Det betyder att cirka en fjärdedel av de fordon vi levererar år 2025 är eldrivna. Följaktligen får vi en snabb ökning av råvarubehovet för battericellproduktion de kommande åren. Vi måste täcka denna efterfrågan på ett tidigt stadium. Långsiktiga avtal som det vi just ingått med Ganfeng för den viktiga råvaran litium, får därför avgörande strategisk betydelse för genomförandet av vår elektriska offensiv, säger Stefan Sommer, chef för komponenter och inköp vid Volkswagen AG.

LÄS MER HÄR >

Helelektriska Mini går nu att förboka – Sverige först ut

I november 2019 påbörjas produktionen av den första helt elektriska Mini-modellen, som kommer heta Mini Cooper SE. Redan i dag kan svenska köpare förboka bilen hos svenska Mini-återförsäljare. Eller på nätet via den här länken.

Bokningsavgiften är 15 000 kronor och dras av från priset när den slutgiltiga ordern läggs. Ångrar man sig återbetalas avgiften i sin helhet, skriver BMW Group Sverige i ett pressmeddelande.

– Människor förändras och det gör vi också. Under det senaste året har vi tagit flera steg mot att göra valet av rätt Mini enklare genom att nu enbart erbjuda bilar som är bensindrivna, laddhybrider och nu också helt elektriska. Tillsammans med våra återförsäljare uppdaterar vi dessutom våra återförsäljarhallar, och kommer erbjuda skandinavisk design och en Mini-unik kundupplevelse, säger Anders Brocknäs, ansvarig, Mini Northern Europe.

LÄS MER HÄR >

SEAT lanserar sex elbilsmodeller

SEAT presenterar på sin årliga presskonferens i Martorell i dag sin strategi för elbilar. I början av 2021 kommer att inkludera sex elhybrid- och sex laddhybridmodeller. Den elektriska versionen av Mii och el-Born kommer att bli märkets två första helelektriska modeller medan nya generationen av Leon och Tarraco kommer att finnas som laddhybrid, meddelar företaget i ett pressmeddelande.

Även Cupra Leon och Cupra Formentor kommer som laddhybrider.

Seat kommer även att utveckla en ny bilplattform i samarbete med Volkswagen, en mindre version av Volkswagens MEB-plattform. På den kommer flera bilar med cirka fyra meters längd av olika märken, bland annat SEAT, att tillverkas. Målet med den nya plattformen är att utveckla prisvärda elbilar med ett ingångspris på under 20 000 euro. Mer än 300 ingenjörer deltar i detta projekt i Spanien.

LÄS MER HÄR >

Helelektrisk Volvo XC40 – här innan året är slut

Volvo kommer presentera en ren elbilsversion av XC40 innan året är slut. Det uppger tidningen Automotive News Europe, som ska ha fått informationen direkt från Volvo.

Det blir den första rena elbilen med volvologga. Volvogruppen presenterade även helelektriska Polestar 2 på bilmässan i Genève i mars.

Båda modellerna kommer bygga på CMA-arkitekuren (Compact Modular Architecture) och rulla på vägarna 2020, skriver Automotive News Europe.

XC40 blev utsedd till European Car of the Year 2018, och är globalt sett Volvos näst mest sålda modell.

Bilden ovan visar plug-in versionen av XC40.

Apple på g, rekryterar toppnamn från Tesla

Det ryktades länge om en elbil från Apple, sen blev det tyst och många trodde att projektet somnat in. Nu finns dock starka skäl att tro att företaget på allvar är på gång med bilsatsingen igen: Apple har rekryterat Michael Schwekutsch, en av nyckelpersonerna bakom utvecklingen av Teslas drivlinor, rapporterar nyhetssajten Electrek.

Schwekutsch beskrivs som en av Teslas mest erfarna ingenjörer, som deltagit i utvecklingen av Tesla Roadster 2 och Tesla Semi/ Tesla/Truck.

Enligt Electrek är rekryteringen av Schwekutsch ett tydligt tecken på att Apple planerar att ta fram en helt egen bil från grunden, och inte bara ett system för självkörning som det också spekulerats kring.

Schwekutsch ska inte vara den enda före detta Teslapersonen som Apple nu rekryterar. Kanske, skriver Elektrec, är det en ny våg av den tjuvjakt på personal mellan företagen som inleddes 2015.

LÄS MER HÄR >

Tyska jättarnas beslut: batteribilar är vägen framåt

Nyligen gick Volkswagen-gruppens vd, Herbert Diess, ut och hotade att lämna den mäktiga tyska bil-lobbyn VDA på grund av dess inriktning på flera alternativa bränslen.

“Listan över kritik som har förts fram av Volkswagen är lång. Framför allt måste föreningen flytta sig från strategin om ‘teknikneutralitet’ och se till att alla styrkor uteslutande inriktas på utvecklingen av batterielektriska bilar. Utveckling och marknadsföring av fordon med bränsleceller och gasmotorer eller andra miljövänliga tekniker måste stoppas då detta överbelastar industrin, säger VW-chefen Herbert Diess”, skriver tyska tidningen Welt.

Nu rapporterar Handelsblatt att VW fört samtal med cheferna på BMW och Daimler som har lett till en överenskommelse om att anta en gemensam inställning till elektromobilitet.

LÄS MER HÄR >

Porsches nya batterier ökar räckvidden

Enligt Porsches vd Oliver Blume har biltillverkaren nästa generations batterier på gång. De kommer redan nästa år och ska ge elbilarna betydligt längre räckvidd.

– Nästa generations batterier kommer 2020, och kommer innebära en ökning av antalet amperetimmar i våra battericeller från 37 till 47. Det kommer göra att vi kan uppnå längre räckvidd, vilket vi gradvis kommer introducera i våra produkter, säger Blume i en intervju med autogazette.de.

I Porsches kalender står också introduktionen av helelektriska Porsche Taycan, som kommer presenteras i september. Intresset har varit mycket stort, redan har 20 000 personer världen över tecknat sig och lagt en deposition på 2 500 euro. Det utan att ens ha sett bilen.

– På grund av den extraordinärt höga efterfrågan kommer vi öka produktionskapaciteten, säger Blume.

LÄS MER HÄR >

Tesla Model Y får plats för sju

I natt, svensk tid, presenterade Tesla sin suv-version av Model 3, som får modellnamnet Model Y. Det skedde i Teslas designstudio i Hawthorne, Los Angeles.

Vår utsände på plats, Tibor Blomhäll har precis kommit tillbaka från en åktur.

Hur var den?

– Det är samma inredning som på Model 3, exakt. Samma ratt, mittskärm, mittkonsol, samma stolar. Men stolarna är högre och sittställningen bak är bättre. Man sitter inte lika lågt som i Model 3. Det är 5 cm huvudhöjd till glastaket.

– Det är även en riktig halvkombi! Bakrutan följer med när man öppnar bakluckan. MEN därmed har bakre balken kommit tillbaka. Längre bak än Model S så man slår inte huvudet i den.

Någonting du inte gillade?

– Kombinationen hög nedre kant på bakrutan och tvärbalk gör att bakåtsikten är minimal.

.

LÄS MER HÄR >

Kias e-Soul börjar säljas i april

Tredje generationen av Kia Soul, Kia e-Soul, kommer bara säljas med elektrisk drivlina.
Den har ett batteripack på 64 kWh och en elmotor på 150 kW och 395 Nm som driver på framhjulen. Accelerationen 0–100 km/h går på 7,6 sekunder. Räckvidden enlig WLTP är 45,2 mil. De svenska priserna är inte fastställda.

Enligt Kia är e-Soul är standardutrustad med de senaste säkerhetssystemen, som aktivt filövervakningssystem, adaptiv farthållare, trötthetsvarnare, nödsamtsalsfunktion och autobroms med fotgängar- och cyklistskydd.

I Genève visar Kia också upp sin konceptbil Imagine som ska peka mot hur Kia vill fortsätta utvecklingen av sina elektrifierade modeller. Designteamet har enligt Kia ”utnyttjat den helelektriska drivlinans layout för att maximera kupéutrymmet och skapa en luftig och rymlig interiör”.

LÄS MER HÄR >

Polestar 2 ska kosta under € 40.000

Den 27 februari klockan 13.00 presenterade Polestar, Volvos nystartade elbilsmärke, sin andra bil, den som heter Polestar 2 och som är en ren elbil, till skillnad från första modellen – en laddhybrid med 15 mils räckvidd och 600 hästar.

I Polestar 2 har man dock slängt ut alla dinosaurier och placerat ett batteripack på hela 78 kWh. Packet består av 324 pouchceller inbakade i 27 moduler med 12 celler i varje. Batteripacket är inte av skateboard-typ, istället packas batteriet in i en modul, med kylplattor och skal vars form dessvärre ser ut att ta upp plats i kardantunneln.

Den fyrhjulsdrivna versionen får två motorer på 150 kW vardera, med sammanlagd effekt på 300 kW och 660 Nm. Bilen ska även gå att få med en motor, var den ska sitta kommunicerades inte.

LÄS MER HÄR >

Peugeot 208 kommer som ren elbil – i år

Peugeot har officiellt introducerat den nya 208an, som blir tillgänglig i hösten. Och redan då kommer man att kunna välja en helt eldriven version.

Det blir en tämligen rask elbil med en motor på 100 kW – 0–100 km/h ska gå på 8,1 sekunder. Batteriet laddas med 50 kWh som max, vilket ska ge en räckvidd på 34 mil (WLTP). Det är en förbrukning på 1,47 kWh/mil och låter inte orimlig med tanke på bilens storlek.

Peugeot går redan nu ut och berättar att garantin på batteriet är 8 år eller 16 000 mil. Under den tiden garanteras man att batteriet har 70 procent kvar av sin kapacitet.

LÄS MER HÄR >

Citroën firar 100 år med mopedbil på el

I mars fyller Citroën 100 år, något man bland annat firar med att släppa en ny tvåsitsig elbil mopedbilsklassen. Lilla Citroën Ami One Concept väger bara 425 kilo, har en räckvidd på 10 mil och en maxhastighet på 45 km/h. Enligt Citroën är tanken att bilen, eller ”the mobility concept” som de själva kallar den, ska kunna vara ett alternativ till att åka kollektivt, köra moped eller cykla i stadstrafik. Ami One Concept är också utformad för att passa bilpooler och delningstjänster. Något tidsplan för när den kommer finnas för försäljning har dock inte presenterats ännu.

Nevs investerar i Koenigsegg

De svenska biltillverkarna Nevs och Koenigsegg utvecklar produkter för helt skilda marknader. Nu investerar elbilstillverkaren 150 miljoner euro, motsvarande 1,6 miljarder kronor, i den lilla sportbilstillverkaren. Trollhätteföretaget går dessutom in med nästan lika mycket i ett samarbetsprojekt mellan de båda företagen.

– Koenigsegg är ett attraktivt företag som utvecklar avancerade bilar med unik teknologi och kundbas. Att kunna utveckla vår investering i den svenska bilindustrin genom ett företag vi känner och har etablerade relationer med är ett viktigt steg för oss. Vi har både kompetenser och faciliteter som kommer stötta Koenigsegg i deras resa framåt, något vi ser väldigt mycket fram emot” säger Nevs grundare och ordförande Kai Johan Jiang.

LÄS MER HÄR >

Tesla köper Maxwell Technologies

Nu står det klart att Tesla köper batteriteknikföretaget Maxwell Technologies, berättar företaget i ett pressmeddelande. Maxwell Technologies är bland annat känt för sina superkondensatorer, en teknik som Elon Musk vid flera tillfällen visat stort intresse för.

Nyligen berättade Maxwell Technologies även att man tagit fram och patenterat en ny teknik, ”dry electrode technology”, som ska kunna hålla en betydligt större mängd energi än dagens batterier.

En energidensitet på 300 Wh/kg är enligt företaget redan uppnådd, men så mycket som 500 Wh/kg kan vara möjligt. 500 Wh/kg är en stor förbättring i jämförelse med de som nu är bäst på marknaden, Teslas och Panasonics nuvarande 2170-celler, som anses ligga på dryga 300 Wh/kg.

LÄS MER HÄR >

Räckviddsökning för Nissan Leaf

Nissan har lanserat två nya versioner av bästsäljaren Leaf. En av dem har ett batteripaket på 62 kilowattimmar som enligt de preliminära testerna ger en räckvidd på 385 kilometer med den nya och tuffare testcykeln WLTP.

Nissan LEAF e+Genom att öka energidensiteten med 25 procent har företaget lyckats få in 288 celler i stället för de 192 som sitter i dagens batteripaket. Motoreffekten är också högre: 160 kilowatt.

Modellbeteckningen är så lång att den konkurrerar med räckvidden: Leaf 3.Zero e+ Limited Edition. De sista två orden innebär att den bara kommer att tillverkas i 5 000 exemplar för den europeiska marknaden. Bilen går redan att betälla, för leverans under början av sommaren. Pris i Sverige från 482 500 kronor.

Den andra modellen som lanserades under teknikmässan CES i Las Vegas heter Leaf 3.Zero.

LÄS MER HÄR >

Opel utvecklar eldriven minibuss

Opel har visat upp den kommande generationen av Zafira. Modellen, som heter Zafira Life, är en minibuss med plats för upp till nio passagerare och 2021 kommer en eldriven version.

Detta enligt ett pressmeddelande som den tyska biltillverkaren har skickat ut inför motormässan i Bryssel där bilen ska visas upp för första gången.

Den tyska biltillverkaren har redan lanserat en elbil, Opel Ampera-e, en europeisk version av Chevrolet Bolt. Kort efter lanseringen kom beskedet att den franska PSA-gruppen skulle köpa företaget, som då var en del av General Motors. Detta orsakade lite av en identitetskris, inte minst med tanke på Opels planer för elektrifiering.

För drygt ett år sedan meddelade företaget att alla modeller senast 2024 ska kunna köpas med elmotor. Så sent som i februari kom också beskedet att Opel Corsa ska elektrifieras och byggas på fabriken i spanska Zaragoza.

Turbo ska sälja Porsches elbil

Porsches första riktiga elbil Taycan kommer i flera versioner. Värstingen heter Taycan Turbo, skriver företaget i ett informationsbrev till kunder som har reserverat en bil. Detta enligt den amerikanske motorjournalisten Alex Roy, som under julhelgen twittrade om brevet.

Roy, som är redaktör på motorsajten The Drive, lade senare upp en artikel om el-turbon även där.

Ingen befarar att Taycan även kommer att lanseras som turboladdad laddhybrid. Ordet används förmodligen för att kommunicera att bilen är lite vassare än de andra versionerna, som har fått namnen Taycan och Taycan 4S. Alla som är sugna på en Taycan är kanske inte helt bekanta med att Teslas motsvarighet till turbo är “Performance” eller “P”, resonerar Roy. Chansen att de blir imponerade av “Turbo” är desto större.

LÄS MER HÄR >

Aston Martin hakar på senaste trenden

Jaguar E-Type och Ford Mustang går redan att beställa med eldrift. Nu ger Aston Martin sina kunder möjligheten att köra klassiker på el.

– Vi är mycket medvetna om att miljöhänsyn och socialt tryck hotar användningen av klassiska bilar under de kommande åren, säger vd:n Andy Palmer.

– Vår plan för det andra århundradet [företaget firade 100-årsjubileum 2013] omfattar inte bara nya och framtida modeller, utan skyddar även vårt högt värderade arv.

Den brittiska biltillverkaren har därför tagit fram ett så kallat kassettsystem som möjliggör en konvertering utan att man behöver montera nya infästningar utöver de som redan sitter i originalbilen. Detta innebär att konverteringen är reversibel om någon skulle ångra sig. Många av komponenterna kommer från elbilen Rapide E som företaget har utvecklat.

LÄS MER HÄR >

VW inviger mobila laddstationer

Mobila laddstationer baserade på ett batteripaket på 360 kilowattimmar – så vill Volkswagen ladda framtidens elfordon. När energin börjar ta slut byts batteripaketet ut mot ett fulladdat och det finns också möjlighet att ladda upp det med 30 kilowatt från elnätet.

Fyra fordon – allt från elcyklar till elbilar – kan laddas samtidigt, två med likström och två med växelström. Laddhastigheten är upp till 100 kilowatt och företaget räknar med relativt korta laddsessioner, då ett batteripaket på 360 kilowattimmar enligt beräkningarna ska räcka till omkring 15 fordon.

Tekniken bygger på Volkswagens elbilsplattform MEB och efter hand som bilarnas batteripaket blir uttjänta ska de återanvändas i det batteribaserade laddsystemet.

De första laddstationerna tas i bruk redan nästa år. Först ut blir staden Wolfsburg, där Volkswagen har sitt huvudkontor. Därefter följer mobila laddstationer i andra tyska städer.

Ionitys första svenska laddstation är nu öppen

Nu har Ionitys första laddstation i gång i Sverige. Det är laddplatsen i Strömstad, som i dagsläget hyser tre laddare. Adressen är Bastekärrsvägen 2, Strömstad.

I den närmsta framtiden kommer Ionity att bygga ytterligare sex stationer i Sverige. Ionitys representanter har tidigare sagt till Elbilen att hela Sverige ska täckas, även de nordligaste delarna (Elbilen nr 7 2018). I slutet av 2020 ska 400 stationer vara i drift i hela Europa, det motsvarar storleken på Teslas superchargernätverk i somras då de invigde sin 400:e europeiska station.

Ionity, som ägs av Ford, Volkswagen, Daimler och BMW, bygger nästa generations laddnätverk i hela Europa. Nätverket är avsett för nästa generations elbilar med större batteripack som då ska kunna göra långresor enklare och snabbare. Effekten är upp till 350 kW – vilket är cirka tre gånger snabbare än Teslas superchargerstationer.

LÄS MER HÄR >

VW:s elbil testas på allmän väg

Volkswagens första bil i ID-serien kommer inte förrän nästa år. Redan nu har den tyska biltillverkaren låtit journalister provköra elbilen.

Basversionen kommer enligt företaget att kosta ungefär lika mycket som en dieseldriven Golf – att som motorjournalist få provköra den redan nu måste vara obetalbart. Brittiska Top Gear fick chansen när VW skickade ett av sina testfordon till Sydafrika.

VW ID testing in South Africa. Electric mobility is happening … pic.twitter.com/3E0XZ5PX7y

— Theo Calitz (@Theolitz) December 13, 2018
Som testkörning ska det inte ha varit mycket att hänga i julgranen. Bilen är – som förväntat – tyst och accelerationssnabb när det slår om till grönt. Produktionsbilen kommer att göra noll till hundra på omkring nio sekunder, tror motortidningens journalist. Ännu finns ingen officiell känsla. Styrningen känns som ett datorspel …

LÄS MER HÄR >

Elbilar säljer som aldrig förr

Elbilsförsäljningen börjar ta rejäl fart. I november registrerades över 2 500 – nästan 400 fler än under rekordmånaden juli. Totalt rullar nu närmare 67 000 elbilar på de svenska vägarna.

Allra mest ökade Nissan Leaf. 316 nyregistreringar förra månaden innebär att Tesla Model S halkade ned till andra plats sett till antalet exemplar i landet. E-Golf och Renault Zoe sålde också bra, 218 respektive 174 exemplar. Detta enligt elbilsstatistik.se.

Nya rekord är att vänta, eftersom en rad elbilsmodeller är på väg ut på marknaden, säger branschorganisationen Power Circles vd Olle Johansson.

– November blev en mycket stark månad överlag samtidigt som det är extra glädjande att de rena elbilarna gick bra. Flera modeller har fått batterierna uppgraderade och nya modeller med längre räckvidd har nyligen lanserats.

LÄS MER HÄR >

Ny e-tron imponerar – leverans 2021

Audi har visat upp ännu en e-tron. GT, som modellen heter, presenterades på Los Angeles Auto Show. De första kunderna väntas få sina exemplar av produktionsmodellen levererade i början av 2020.

Audi e-tron GT conceptMan behöver inte se de fyra ringarna i fronten för att förstå att det handlar om en Audi. Redan på långt håll syns det vilket dna som har skapat den. Detta trots att företaget har fått hjälp av systerföretaget Porsche.

Dimensionerna är 4,96×1,96×1,38 meter och stora delar av bilen består av kolfiber och aluminium.

Än mer spännande är det som döljer sig under karossen. Motorerna på sammanlagt 434 kilowatt innebär noll till hundra på omkring 3,5 sekunder och en topphastighet som har strypts till 240 kilometer i timmen. Inte riktigt lika vasst som Teslas kommande Roadster, men bilen lär ändå väcka intresse hos dem som är sugna på den amerikanska bilen – och som har råd med den.

LÄS MER HÄR >

Svensk prislista för Kona klar

Nu börjar de komma, bilarna som kan konkurrera med Tesla när det handlar om räckvidd. En av dessa är kompaktsuven Kona EV med en räckvidd på drygt 480 kilometer enligt testcykeln WLTP. Nu kan tidningen Elbilen avslöja priset kunder i Sverige får betala när de i början av nästa år får sina bilar levererade.

Den svenska prislistan har hittills varit okänd, men tillkännagavs i samband med elbilsmässan eCar Expo i Göteborg.

Instegsversionen med ett batteripaket på 39 kilowattimmar kommer att kosta 360 000 kronor. Den med 64 kilowattimmar kostar från 410 000 kronor. Båda priserna avser bruttopriset innan elbilsbonusen på 60 000 kronor är avdragen.

RobertGEn av besökarna på mässan, komikern och skådespelaren Robert Gustafsson, kör i dag en laddhybrid men de nya modeller som nu kommer ut på marknaden kan få honom att tänka sig att köra helt på el.

LÄS MER HÄR >

Spionbilder på Hondas hyllade konceptbil

Hondas lilla konceptbil Urban EV tog motorjournalister och andra besökare med storm när den visades upp på bilmässan i Genève. Även vänner och bekanta till Elbilens reporter, sådana som trodde att elbil inte är något för dem, har blivit omvända efter att ha upptäckt den.

Nu har de första spionbilderna på bilen dykt upp. Eftersom det handlar om skarpa testkörningar kommer den snart ut på marknaden, såvida inget oförutsett inträffar. Frågan är vad som har hänt med den Honda-chef som härom året totalsågade batteribilar och avfärdade dem som en historisk parentes.

Att bilderna verkligen föreställer Hondan råder det ingen tvekan om, trots den kraftiga maskeringen av bilen. Om inte annat syns det på framlyktorna, som ser ut precis som på konceptet.

Honda Urban EV Concept unveiled at the Frankfurt Motor Show
“Originalet” som hyllades så mycket.

LÄS MER HÄR >

Eldrift hett bland tjänstebilsförare

Allt fler vill att deras nästa tjänstebil ska vara laddbar. En färsk studie visar att hela 70 procent av dem som använder tjänstebil vill ha en ren elbil eller laddhybrid. Detta är dubbelt så många som för bara ett år sedan.

Statistiken kommer från en enkätundersökning som Mejsel har gjort på uppdrag av elbilsmässan eCarExpo, som i slutet av november arrangeras för tredje året i rad.

Elbilar är även populära bland privatbilister, men mässans initiativtagare Gunnar Dackevall tror att omställningen den närmaste tiden kommer att gå snabbare inom tjänstebilssektorn.

– Det är en markant ökning av tjänstebilsförare som vill välja elbil, och skiljer sig från privatförare som fortfarande ser hinder för elbilen i ett högt pris, sämre modellutbud och brister i infrastrukturen för att ladda. En förklaring kan ses i undersökningen som visar att 9 av 10 förare är generellt positiva till el- och hybridbilar, men få har råd att köpa dem.

LÄS MER HÄR >

Dyr laddning går emot hela idén med elbilar

Nu ska villaägarna få stöd för sina boxar hemma. Men det stora problemet för många elbilsspekulanter som bor i hyresfastigheter och bostadsrätter kvarstår. Dessutom kan allt för höga kostnader för laddbox i garage hindra utvecklingen. Vad betalar du för din laddning i brf eller hyresfastighet? Skriv till redaktionen [snabela] elbilen.org. (Artikeln nedan publicerades ursprungligen i Elbilen nr 3, 2017.)

Det här är någonting som Tibor Blomhäll på Tesla Club Sweden är medveten om.

– Jag är i det närmaste nedringd av folk som är upprörda över priserna som garageägarna ska ha för att man ska kunna ladda, säger han.

Även Elbilen i Sverige kan vittna om att färre skaffar elbil eller laddhybrid på grund av för höga månadskostnader för laddning. Vi har fått flera mejl från potentiella elbilsköpare som har pekat på just det här problemet och som valt att fortsätta köra på diesel eller bensin.

LÄS MER HÄR >

Daimler ligger ett år före tidsplan

Personalstyrkan på Daimlers batterifabrik i tyska Kamenz blir dubbelt så stor innan årsskiftet. Detta innebär att företaget ligger ungefär ett år före sin egen tidsplan, meddelade företagets styrelseordförande Dieter Zetsche under en rundtur på anläggningen med ledande politiker och den tillträdande vd:n Ola Källenius.

– Vi tar stora steg mot eldrift, sa Zetsche.

Anläggningen, som ägs av dotterbolaget Accumotive, har sedan 2012 producerat 200 000 batteripaket. DEn senaste offensiven sker på grund av produktionsstarten för EQC i början av nästa år.

Även konkurrenten Volkswagen är i en aggressiv investeringsfas för att ta fram framtidens modeller, alltså elbilar. I dag har de bara en elbilsfabrik, men den tyska finanstidningen Handelsblatt rapporterar att fler är på gång.

Läs mer om de tyska biltillverkarnas elbilsoffensiv i det senaste numret av Elbilen.

LÄS MER HÄR >

Cykeltillverkare visar upp eldriven citybil

Den danska cykeltillverkaren Biomega har visat upp en minimalistisk elbil i miniformat. Sin, som den heter, väger strax under ett ton och drivs av fyra navmonterade motorer. Batteripaketet är på 20 kilowattimmar, varav en löstagbar sektion på sex kilowattimmar, som ska räcka till 160 kilometers körning.

Säten i ett nätmaterial spar vikt och gör interiören luftigare.
Sin har många likheter med en annan citybil som har utvecklats i Öresundsområdet – Lundaföretaget Unitis lilla elbil One. Båda är små, båda har “batteriväskor” som kan bäras upp till kontoret för laddning och båda siktar in sig på en ung och urban kundkrets.

Båda är också uppkopplade, men det är i och för sig alla bilar som presenteras i dag.

Sin är något större än sin svenska kusin,

LÄS MER HÄR >

Volvo investerar i laddföretag

Volvo har köpt in sig i laddföretaget Freewire Technologies. Förvärvet, som gjordes genom Volvo Cars Tech Fund, är ytterligare ett led i biltillverkarens elektrifieringsstrategi.

Det San Francisco-baserade företaget arbetar både med stationära och mobila laddstationer, något som innebär att det går snabbt att expandera laddnätverket. Dessutom kräver de bara lågspänning, vilket ytterligare snabbar upp en utbyggnad då inga högspänningsledningar måste dras, något som är såväl dyrt som tidskrävande.

Volvo missade pole position i racet om elbilar i modellutbudet, men företagets ambition är att snabbt avancera genom startfältet. Redan nästa år upphör företaget med att tillverka rena “gammelbilar” – den som vill ha en Volvo, i alla fall med nybilsdoft, får köpa en laddhybrid eller ren elbil.

Nästa hållpunkt kommer 2025.

LÄS MER HÄR >

Google maps börjar visa laddstationer

Nu går det även att hitta närmsta laddstation i Googles kartfunktion Google maps. Förutom att visa hur man kör till de olika laddstationerna informerar karttjänsten om öppettider och hur mycket det kostar.

Sökfunktionen innehåller även information om antalet laddplatser, laddhastighet och recensioner från andra användare, meddelade internetgiganten på tisdagen. Och precis som för alla andra kategorier som förekommer sedan tidigare ska man förstås även kunna se bilder på olika laddstationer som andra användare har laddat upp.

Laddstationer i hela världen visas. Till en början bara i appen – för såväl Iphone som Android – men funktionen ska enligt pressmeddelandet även finnas i en desktopversion “inom de kommande veckorna”.

Bara elbilar i ny bildelningstjänst

Nu rullar 300 splitt nya Renault Zoe på Stockholms gator och vägar. Antalet förare blir desto fler, tror bildelningsföretaget Aimo.

Bilarna, som kan hyras via en app, kostar sex kronor minuten. Efter 17 minuter får man köra resten av timmen utan extra kostnad. Längre turer kostar sedan 150 kronor per timme och dygnshyran är 600 kronor.

Bilarna går att hämta och lämna var som helst inom en specifik zon och parkering och avgifter ingår.

Namnet är ett hopkok av artificiell intelligens (AI) och mobilitet, förklarar företagets presschef Josephine Adorelle.

– AI hjälper oss att lära under resans gång och att ständigt förbättra vår tjänst, så att den passar våra användares behov. Vi tror att AI kan förbättra våra liv på ett meningsfullt sätt.

LÄS MER HÄR >

Vi har provkört Audi E-tron – i öken

I det torra ökenlandskapet i Namibia har vi i veckan fått köra förserieversioner av Audis rena elbil E-tron. Bilen, som är en suv, (storleksmässigt mellan Q5 och biffiga Q7) har en maxeffekt på 300 kW (i den så kallade boost mode) och bär ett batteri på 95 kWh.
Naturligtvis är den fyrhjuldriven.

Fyrhjulsdrift med elmotorer skapar en del fördelar som mekanisk fyrhjulsdrift inte kan ge. E-trons två motorer styrs av en dator, som synkar informationen från däcken på millisekunden. På så sätt kan exempelvis främre hjulen tala om för bakre hjulparet att de just kör på en hal fläck vilket leder till att bakre hjulen accelererar för att kompensera, vilket gör att du inte märker av isfläcken. Antispinnsystemet är hela 50 ggr snabbare att reagera på underlagsförändringar än andra fyrhjulssystem.
Och var behöver man det här bäst, om man tänker på svenska förhållanden?

LÄS MER HÄR >

Tusentals har beställt bilen som rullar på solel

Affärerna går strålande bra för den elbilstillverkaren Sono Motors. Det tyska företaget har hittills fått in fler än 5 000 beställningar på Sion, en bil som kan laddas med solceller utspridda över hela karossen.

Utöver de tusentals bilar som kunder har lagt handpenning på ska flera hundra köpare även ha erlagt full betalning, uppger företaget. Det totala ordervärdet “motsvarar en omsättning på mer än 100 miljoner euro”, skriver Sono i ett pressmeddelande.

Beställningar har gjorts av kunder i ett 30-tal länder, varav 80 procent baserade i Tyskland, Schweiz och Österrike.

Bilen kostar 16 000 euro – men då ingår inte batteripaketet. Med ett sådant uppges räckvidden vara 250 kilometer och bilen kan snabbladdas.

LÄS MER HÄR >

Audis elmotorfabrik snurrar i gång

BMW har visat upp ett nytt koncept, en bil som är eldriven, uppkopplad och självkörande. Såväl Volvo som Mercedes har de senaste veckorna visat upp sina framtidsvisioner med liknande egenskaper, men i det här fallet finns en säljstart. Planen är att I-Next ska finnas på marknaden 2021.

Precis som så många andra biltillverkare tror BMW stenhårt på så kallade crossovermodeller. Embryot till just den här föddes redan 2007 och arbetet resulterade senare i BMW i3. Bilen för 2020-talet ser onekligen ut lite som en något mer mogen och sofistikerad i3.

Eller för att citera säljsnacket i den pressrelease som företaget har skickat ut: “BMW Vision iNEXT präglas av elegans och självförtroende med kraftfullt skulpterade ytor som breder ut sig som väldefinierade muskler. Noterbara detaljer är kameror i stället för sidospeglar och touch-känsliga ytor i stället för vanliga dörrhandtag.”

LÄS MER HÄR >

BMW visar upp framtidens bil

Audi har invigt sin nya elmotorfabrik i ungerska Györ. Produktionskapaciteten är i dag omkring 400 motorer per dag, men det finns utrymme att öka tillverkningstakten.

Den tyska biltillverkaren uppger inte det maximala antalet elmotorer som anläggningen kan producera, men i den första fasen handlar det om ett arbetsskift, som inom kort kommer att utökas till tre.

Mängden koppartråd i statorn, alltså den del i motorn som inte rör sig, är minimal för att hålla kostnaden nere. Detta kan uppnås genom att linda den så hårt som möjligt.

LÄS MER HÄR >

Model 3 säkraste bilen någonsin

Model 3 må vara Teslas billigaste modell, men den är ändå den säkraste bil som amerikanska myndigheter har testat. Modellen petar därmed Teslas äldre modeller Model S och X ner till en andra- och tredjeplats bland de bilar som trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA har testat.

Skaderisken ligger på över 7 procent för merparten av alla bilar som myndigheten har låtit krocktesta sedan 2011. Model S och X ligger på mellan 6 och 7 procent och Model 3 är den enda modell med en skaderisk som understiger 6 procent.

LÄS MER HÄR >

Litet utbud och höga priser hämmar försäljningen

Två av tre bilägare i Sverige hoppas att deras nästa bil kommer med laddsladd. Samtidigt anser bara en av fem att de har råd att köpa en, enligt en ny undersökning.

Andelen som anser att elbilar är för dyra har dessutom ökat med 10 procent jämfört med när samma fråga ställdes för ett år sedan. Undersökningen, som undersökningsföretaget Mejsel gjorde bland drygt 1 000 bilägare på uppdrag av eCarExpo, visar också att bara en av tre är nöjd med modellutbudet.

LÄS MER HÄR >

Hyr ut batteriet i din elbil

Tänk dig att få betalt av din förening för att de nyttjar ditt batteri i din elbil när du inte använder den. Tillsammans med forskare och några företag ska vi under hösten 2018 testa en idé för framtiden. 

Så här har vi tänkt: Solceller på föreningens tak laddar ett batterilager i källaren samt våra elbilar dagtid. När vi kommer hem på kvällen och behovet av energi är som störst, använder vi denna överskottsenergi och slipper på så sätt betala för el när den är som dyrast. Vi kapar de så kallade effekttopparna, vilka har blivit väsentligt dyrare efter den 1 januari 2018.

Det som gör denna idé möjlig är att det nu finns elbilar som både kan ta emot och ge el. Om elbils-batterierna inte laddas ur mer än till 20 procent så mår de bara bra av lite aktivitet. Det här innebär inte att bilen blir obrukbar eller låst under dagtid, utan du kan naturligtvis själv välja om du ska använda den eller låta den stå parkerad och vara en energiresurs.

Dela en elbil?

I Sjöstaden har vi flera bilpooler tillgängliga på våra gator. Ett bekvämt ”bilägande” för de som inte använder bil varje dag. 

Vi vill ta detta ytterligare ett steg och testar just nu ett upplägg med en mindre elbilspool i föreningarnas egna garage. Här delar tre hushåll på en elbil som har laddplats i garaget och som servas och underhålls av ett företag. Man bokar elbilen enkelt via en app. Är den upptagen kan man istället boka en bil via en bilpool på gatan. 

Du får ett bekymmersfritt bilinnehav, samtidigt som antalet bilar minskar på våra gator. Och inte minst, du sänker dina bilkostnader med en tredjedel. En form av delningsekonomi.

Läs mer om testet här.

Smidigare och billigare
än att äga en bil.

UbiGo är ett abonnemang på resande, som löser vardagens alla resor och gör livet enklare. Familjen kan resa med kollektivtrafik, pool- och hyrbil, taxi och cykel, allt i en enda app. Hushållets resekostnader samlas på en faktura och det blir billigare än att äga en bil. 

Du väljer själv hur många dygn i kollektivtrafiken och timmar med bil du tror ni behöver i hushållet. Du kan alltid ändra och spara de timmar du inte använder till nästa månad och det finns ingen bindningstid. Bättre för familjen, staden och miljön. 

UbiGo testades med nöjda hushåll i Göteborg för några år sedan och nu är det dags för en pilot i Hammarby Sjöstad. Vi söker 200 hushåll som är intresserade av både billigare och mer hållbara resor.

*De 200 första pilotkunderna får vårt baspaket, 10 dygn SL och 6 tim bil (tot 1 050 kr), gratis första månaden!

Anmäl intresse här 

Här hittar du länkar till fler bilpooler

Cykla utan att bli svettig

Under 2017 fick 58 personer i Sjöstadsföreningen testa att arbetspendla med elcykel under en period av tre veckor. Det gav mersmak. Många blev helt förtjusta i elcykeln och gav sig iväg på riktiga långturer, sträckor som de annars aldrig skulle ha avverkat. Och det dessutom i behagligt tempo och i vanliga kläder. 

Under 2018 utvidgar vi testet med att låna ut ett antal el-transportcyklar till Sjöstadsföreningens medlemmar. Tanken är att föreningarna erbjuder cyklarna gratis och att de delas mellan grannarna. Ett bra och miljövänligt alternativ till den egna bilen om du ska handla, lämna barn på skola och dagis etcetera. 

Här hittar du länkar till eldrivna tvåhjulingar

Kom ihåg att: